Handelslabel van de Stad Brussel

Back

Om de kwaliteit van de Brusselse handels beter tot zijn recht te laten komen, moet de diversiteit van het handelsaanbod in alle wijken van de Stad Brussel (opnieuw) in de verf worden gezet.

De handelaars leveren enorme inspanningen voor hun zaak en dragen ook bij aan een gezellige sfeer in hun wijk. Ze zijn vragende partij voor een rechtstreekse betrokkenheid van de Stad bij de promotie van het handelsaanbod.
Wij stellen voor de zichtbaarheid van deze handelszaken te vergroten om de handelaars ook te motiveren om te zorgen voor een aantrekkelijke winkel.
Dit label is voorbehouden aan de handelaars van de Stad en zal om de twee jaar worden toegekend aan een vijftigtal handelszaken. De voorzitters van de handelaarsverenigingen zullen een lijst doorgeven met de handels die aan een of meerdere selectiecriteria voldoen. De jury, onder voorzitterschap van de Schepen van Handel, is samengesteld uit een lid van de Cel Handel en de voorzitters van de verschillende handelaarsverenigingen. Vijftig handelaars krijgen een label in de volgende categorieën:

  • Onthaal
  • Verfraaiing
  • Renovatie
  • Kwaliteit, vakkennis
  • Originaliteit – innovatie

 

Winnaars 2015

 

Criteria

 

1. Verfraaiing

• Een mooi logo
• Een mooie uitstalling van de producten
• Een creatief ingerichte etalage
• Harmonie tussen de binnenkant en de buitenkant van de winkel
• Zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van de zaak
• Harmonie van de gevel met de omgeving
• Netheid van de stoep
• Verlichting van de etalages
• Aantrekkelijke vitrine en presentatie van het aanbod
• Afvalbeheer
• Algemene staat en netheid:
– logo
– gevel (behalve etalage)
– rolluiken
– vitrines (buiten)
– vitrines (binnen)
– presentatiemeubilair
– stoep
– sanitair (indien toegankelijk voor het publiek)

 

2. Renovatie

• Vernieuwde vitrines, aangepast aan de context (seizoen, evenement)
• Verbeteringswerken met het oog op de kwaliteit

 

3. Kwaliteit – Vakkennis

• Certificaten (labels, productoorsprong,…)
• Aangepaste muziek
• Aangepast geluidsvolume
• Uitstalling van de producten (binnen)
• Gevarieerd productaanbod (betreffende de hoofdactiviteit)
• Mededeling van de wettelijke verplichtingen
• Vakkennis en reputatie van de handelaar
• Opleiding van het personeel en overdracht van de kennis
• Betrokkenheid van het personeel bij de ontwikkeling van de kwaliteit en de vakkennis
• Deelname aan het verenigingsleven in de wijk (handelaarsverenigingen, evenementen, braderijen,…)

 

4. Onthaal

INGANG VAN DE WINKEL
• Identificatie van de activiteit aan de ingang van de zaak
• Zichtbare en leesbare weergave:
o Van het logo
o Van de openingsuren en -dagen
o Van de aanvaarde betaalwijzen
o Van de prijzen
• Gemakkelijk te openen deur
• Een aangepaste bewegwijzering (binnen)
• Beweegruimte in de winkel
ONTHAAL VAN DE KLANT

• Onthaal en afscheid
• Gezelligheid, luisterbereidheid en advies.
• Hoffelijkheid en glimlach
• Verzorgd voorkomen en aangepaste kleding
• Beschikbaarheid van de verkoper voor de klant

CONTACT EN KLANTENBINDING

• Interesse in de noden, de opmerkingen en de twijfels van de klant
• Voldoende kennis van de producten en/of diensten
• Adviezen die beantwoorden aan de verwachtingen van de klant
• Bediening van meerdere klanten op een druk moment
• Hoffelijke houding indien er niets wordt gekocht en/of bij het afrekenen

KLANTENONTHAAL AAN DE TELEFOON

• Aanvaardbare antwoordtijd
• Aangeven van de naam van de winkel
• Beleefdheid en vriendelijkheid
• Antwoordapparaat met boodschap in geval van afwezigheid of onbeschikbaarheid
• Aandacht voor de noden van de klant

DIENSTEN

• Kassaticket / factuur
• Naleving van de openingsuren en -dagen
• Aangepast uurrooster op aanvraag
• Opvolging van de bestellingen en dienst na verkoop (winkel, internet, telefoon)
• Vreemde talen
• Aangepaste en stevige verpakking
• Getrouwheidsprogramma’s en promoties
• Aanwezigheid van promotiemateriaal in de winkel (vb : visitekaartjes)
• Klantgerichte dienstverlening en comfort (kranten , dranken, snacks, …)

 

5. Originaliteit-Innovatie

• Innovatie in de relatie met de klanten en de voordelen voor de klant
• Originaliteit :
– concept
– voorgestelde producten
– Packaging
• Algemeen concept om zich te onderscheiden van de concurrentie