You will love Chinese shoppers!

Back

De laatste van drie informatieavonden « You will Love Chinese Shoppers », georganiseerd in samenwerking met het departement nieuwe markten van Wallonie Bruxelles Tourisme en «Shop&Travel in Belgium», het magazine voor Chinese toeristen in België, vond plaats op 2 april.

Deze sessies waren specifiek op de handelaars gericht, om hen beter vertrouwd te maken met de Chinese gewoontes en hen tips te geven om Chinese toeristen beter te onthalen. De Stad wil de bestemmingshandel immers verder ontwikkelen, op hetzelfde niveau als de toeristische en de evenementensector. De Stad Brussel moet profiteren van het enorme voordeel dat de belangrijkste toeristische trekpleisters zich op haar grondgebied bevinden om de commerciële ontplooiing ook onder de aandacht te brengen.

De aanwezigheid van al deze handelaars toont aan dat de sector op dit vlak zeker interesse en verwachtingen heeft . Patricia Giot, de verantwoordelijke voor het Centre de Langue et de Culture chinoise van het Institut libre Marie Haps en eveneens lid van het wetenschappelijk comité van het onderzoekscentrum « Espace Asie » van de UCL en Wang Haichen, specialist in de Chinese markt, Algemeen Directeur van Atlas International Culture en consultant voor de Chinese markt voor Awex (Agence Wallonne à l’Exportation et aux investissements étrangers) en WBT (Wallonie-Bruxelles Tourisme), startten, via hun ervaringen, een echte dialoog met de deelnemers over de grote cultuurverschillen, de invloed van het Chinese toerisme op de handel in België en de koopkracht van de Chinezen.

De eerste sessie werd gekenmerkt door interessante en leerrijke gedachtewisselingen voor een publiek dat op zoek was naar concrete en nuttige antwoorden. Ondanks de zeer bemoedigende resultaten op het vlak van toerisme en handel, dient toch te worden vastgesteld dat Brussel het gedrag van de Chinese klant niet voldoende kent. Bij gebrek aan kennis over zijn gewoonten en verwachtingen kan er geen gepersonaliseerde dienstverlening worden aangeboden. De module moet deze lacunes wegwerken en zo tegemoet komen aan de vraag van zowel de Brusselse handelaars als de Chinese toeristen. De tweede sessie werd gewijd aan een presentatie, door Wang Haichen, van de Chinese investeringen in Europa en in het bijzonder in België.

Thuy Mai Ho Duc, verantwoordelijke communicatie voor Atlas International Culture, werd tips gegeven voor het onthaal van een Chinese delegatie in de beste omstandigheden en Julien Derouaux, product manager voor Atlas International Culture, werd zijn ervaringen met betrekking tot marketingstrategieën voor de Chinese markt gedeelt. De avond werdt afgesloten met de getuigenis van Claire Baillet, directrice marketing van Maasmechelen Village, over de aanpassingen die deze outlet shopping deed om Chinese klanten te ontvangen.

De laatste sessie werd gewijd zijn aan de beschikbare financiële ondersteuningsmechanismes. Het vormingsprogramma wordt begin juni afgerond met een economische missie naar Shanghai en Peking om de Chinese realiteit met eigen ogen te zien, de niche-touroperators te ontmoeten en Brussel als een « cool luxury shopping destination» op de kaart te zetten. Chinees toerisme in cijfers :

  • Meer dan 120.000 Chinezen verbleven in 2014 in België, 22% meer dan in 2013 en 40% meer dan in 2012.
  • Shopping vertegenwoordigt meer dan 50% van hun totale bestedingen in het buitenland.
  • In 2014 gaven ze in het buitenland 169 miljard dollar uit, ofwel een derde van het Belgische BBP.

Bron : BNB, Chinese regering